Jako má věřící svého zpovědníka, starosta obecní zpravodaj, Mařenka suchou vrbu u rybníka, tak já mám Rádio Ulambátar.


Vánoční rozjímání II.

5. prosince 2010 v 7:11 | IF. |  Články
Stále jsem nevěděl, o čem bych tak asi rozjímal a zda má vůbec smysl o něčem psát.
Vrátil jsem se k mému prvnímu vánočnímu článku a přečetl si následnou diskusi a další články. Pochyboval jsem ještě víc.

Je až obdivuhodné jak snadno a s jakou lehkostí ukazujeme, že Vánoce jakkoli spojované s křesťanskou tradicí, jsou nám cizí a nechce s nimi mít nic společného.
Nejrychleji, tak nějak po soudružsky zemitě, nám to ukázal "francek" s jeho šlápnutím do ho…a. Prozřetelnost tomu asi chce a tak jak F. Shiller napsal Ódu na radost a dnes je hymnou Evropské unie, tak pro vlčnovjany je stvořena " Óda na ho…o", to proto, že po Jízdě králů je to asi nejbližší téma, o kterém tady všichni víme nejvíce.( Ale velké ambice s ní nemám, ona je to totiž Óda na ho..o a dokonce nemám jistotu, že si ji "francek " zapamatuje.)
Zato "Pepin ", to je těžší kalibr. Jeho názory jsou mi celkem blízké, jeho encyklopedické znalosti obdivuhodné, styl vytříbený a přesto mi u něho (promiň Pepine) něco "neštymuje"! Takovým exaktním způsobem se mi, ale možná jsem to špatně pochopil, snažil ukázat, že ti, kteří se ještě dnes opírají o náboženství, jsou postiženi nějakou chorobou projevující se paranoidním strachem. Dále s odvoláním na p.Thatcherovou, ta nám sděluje, že "neexistuje žádná alternativa " a že žijeme ve společnosti lidí s chronickou depresí, pro něž jsou jakékoli pozitivní stavy, jakékoli naděje pouze nebezpečné iluze.
Tak toto není můj svět a naopak si myslím, že takto svět vidí lidé, kteří se dobrovolně nebo pod tlakem právě takových to výroků vzdali duchovního života. To bychom to mohli všichni zrovna teď zabalit a nic nedělat.
Dále mne zaujal "kronikář" s jeho poutníkem bloudícím Labyrintem světa a rájem srdce. Právě tato pasáž shrnující běh světa mě kdysi taky zaujala. Je to příznačné J.A.Komenský náš rodák - víte já po mnohých událostech v naší vesnici, to vidím tak jak Joskon, že by mnohým přišlo hodně vhod, kdyby naše radnice mohla některé spoluobčany vystěhovat. Ve stínu těchto událostí si troufnu říct, že Komenský z Uh.Brodu i odjinud neodešel pro svou víru, byla i místa a města, kde katolíci a protestanti žili společně (Tenkrát pro změnu oficiálně věřili všichni.) ,ale právě pro jeho vlastnost poukazovat na nešvary, pojmenovávat špatnost a ukazovat na jejich nositele a ani bych se nedivil, kdyby to byli starostové a radní Uh.Brodu a vesnic blízkého okolí.
Blíží se Vánoce a slyšel jsem, že náš pan starosta začal navštěvovat mše svaté u sv.Jakuba. Ano chrám páně je pro všechny to beze sporu. Podle mne to ale není místo, které někomu má sloužit jako reklamní agentura, ve které si o Vánocích dělá promo!
Někomu se to zase líbí, tak co.
Přeji Vám všem tak nějak duchovně prožité Vánoce.

 


Komentáře

1 pepin pepin | 5. prosince 2010 v 13:25 | Reagovat

I já bych Vám rád popřál klidné Vánoce. Máte pravdu, vyžívám se v obnaženém stylu. Ne proto abych urazil, ale abych poukázal na možné souvislosti. Ono totiž skutečně všechno souvisí se vším. Mezi námi bude pravděpodobně téměř generační rozdíl a možná proto vnímám dnešní situaci více z pohledu "husákových dětí". Naučili se sice reagovat na nepředvídatelné události a žít v podmínkách, kde vládne totální nestabilita, ale právě proto nejsou schopni plánovat jakoukoli budoucnost. Postfordismus z nich dělá flexibilní pracovní sílu, mnohdy bez pevné pracovní doby, definovaných povinností a s krátkodobým úvazkem. Umožněnou individuální iniciativu mylně považují za symptom sociálního pokroku, zatímco si sami "iniciativně" vymýšlejí ještě efektivnější způsoby manipulace se sebou sama. Úspěšná adaptace je manažerskou strategií par excellence. Ideální zaměstnanec je ženatý, s dítětem, mizerně placenou manželkou a hodně vysokou hypotékou. Jen takový bude pracovat za jakýchkoli podmínek (nejen finančních) a ještě rád. Jak odlišná je situace např. důchodce, který má svůj příjem jistý a výše uvedenou optikou nemá šanci cokoli posuzovat. Etika osobnosti vítězí nad etikou charakteru (ale i sebelépe zvládnuté metody nonverbální komunikace nemohou po čase zastřít skutečný charakter člověka). Přiznám se bez mučení, že jsem univerzalista a nepovažuji reálný kapitalismus za výkvět civilizace. Ale to by bylo na samostatnou kapitolu.
Co se všudypřítomné deprese týče, jsem přesvědčen, že je třeba ji převést z domény ryze medicínských problémů do sféry reálných sociálních antagonismů. Toxiny neoliberalismu systematicky živí názor, že materiální bohatství je klíčem ke spokojenosti, že cesta na vrchol je otevřena každému, kdo je ochoten pilně pracovat bez ohledu na svůj rodinný život či sociální původ - a pokud neuspěje, zavinil si to sám.
Myslím, že právě neupřímná víra je tím házením flinty do žita, o kterém píšete. Ta upřímná by to nikdy nedopustila.

2 rejpal rejpal | 5. prosince 2010 v 15:01 | Reagovat

Víš IFE, k tvému postoji k Pepinovi - ono na internetu, pokud to trochu umíš, dá se najít leccos, nmusíš mít znalosti ani v hlavě, stačí , když na to máš čas a při ruce počítač.

3 ulama ulama | 5. prosince 2010 v 16:51 | Reagovat

J.A.Komenský odešel z Uh.Brodu ve 12 letech, po smrti svých rodičů, k tetě do Strážnice a pak už v Uh.Brodě nepůsobil /alespoň se to neuvádí/.

4 pepin pepin | 5. prosince 2010 v 17:26 | Reagovat

[2]: Je to tak rejpale. Není ani tak důležitý cíl, jako cesta, která k němu vede. Internet otevírá tuto možnost pro každého gramotného surfaře, nevidím v tom nic nelegálního. Má to jediný háček: touha po sebevzdělávání se občas změní v pouhé členství v nějaké infantilní sociální síti, nebo komunitě solipsistů, kde se surfaři spíše utvrzují ve svých názorech a předsudcích, než aby je zpochybňovali a problematizovali. Měj počítač při ruce, udělej si na to čas a surfuj. Leccos najdeš a nemusíš se za to ani stydět.

5 ATA ATA | 5. prosince 2010 v 17:47 | Reagovat

Pepine, u „Dynamiky“ máš  nahozené něco, v čem  se  dle mého názoru opravdu dobře  můžeš vycachtat  a polebedit  si.  Tak přeji snadné plávání, hlavně ať se při kraulu nebo delfínu nezakuckáš  a nejdeš ke dnu!  Byla by tě škoda (chceš rozptyl nebo vsyp?).

6 pepin pepin | 5. prosince 2010 v 18:25 | Reagovat

Tak na tyhle návnady cejni neberou. Stále mi nějak není jasné, proč ženy předpokládají, že útokem na základní pilíře mužské ješitnosti (tj. vzhled, sexuální výkonnost a společenskou prestiž) dokáží muže vykolejit. Chlapi přeci o své ješitnosti už dávno vědí, vyprávějí si o ní vtipy a např. vrásky bez problémů považují za jasný důkaz svého věku ;-) Prozradím Ti jedno velké tajemství: muž je pouhou tečkou na konci manželčiny věty. A někdy i nevyřčené. Například svůj pupek přestává řešit tehdy, když jeho žena dokáže zrychlit osobní váhu z nuly na sto za dvě sekundy ;-)

7 ATA ATA | 5. prosince 2010 v 19:00 | Reagovat

...byla noc krásná, tajemná, noc plná skrytých vášní...
...a ženy byla bezradné a muži byli strašní...
...pak přišlo ráno, vychladly náruče ba i mozky...
...nám  ženským bylo normálně, však z chlapů  zbyly trosky...!
(a o tom to je!)

8 pepin pepin | 5. prosince 2010 v 19:44 | Reagovat

V tom se prostě nikdy neshodneme ;-)
Tvoje báseň je částečně obyčejný alibismus. Kdyby totiž ženy bezezbytku využívaly svých možností ve smyslu řčení "manželka může svého muže 'udělat' nebo zničit" a respektovaly by mužskou ješitnost (já vím, je to téměř nadlidský výkon), tak náruče i mozky vychladnou až s posledních výdechem. Vždyť i ten klub týraných mužů je pouhá recese velmi šťastných chlapů s velmi moudrými manželkami, které je na to pivo samy posílají. Je jim totiž jasné, že místo zhulákaného chlapa nad ránem se tak dočkají už za hodinku odreagovaného a vykecaného "inteligenta" a třeba večer ještě stihnou nějaké příjemné věci. O alibismu ze strany mužů nemůže být ani řeč. Žádný muž totiž není šťastný a "úplný" bez usměrňujícího vlivu osudové ženy. No, a tímto jsem si podepsal výpověď z Horní ;-)

9 ATA ATA | 5. prosince 2010 v 20:14 | Reagovat

Tak to ne, pepine,  žádný alibismus,  ale realita. Což vzhledem k tvému  věku méně pokročilejšímu nemůžeš reálně  hodnotit.  Proč by týrance neposílaly manželky do Horní, když jim svitne naděje na prostor k realizaci  čehokoliv půvabně  jiného (ani nechtěj vědět čeho - možná  paroháči). Ale když se blíží ty Vánoce, proč bychom si nedávali…!

10 pepin pepin | 5. prosince 2010 v 20:32 | Reagovat

Vždycky jsem tvrdil, že z mladého vola vyroste jenom starý vůl. Šediny starce tudíž nemusí vypovídat o jeho nadhledu.

Tvoje a moje realita se asi liší. Pár přátel se stejným osudem ještě nemusí být důvodem ke tvorbě algoritmu, pravda. V tom případě nezobecňujme ani jeden. Mír?

11 pepin pepin | 5. prosince 2010 v 21:12 | Reagovat

Promiň, ale nemůžu si to odpustit ;-)
I o realitě je možno skládat alibistické básně...
Ale teď už toho vážně nechám. Vůči IFovi je to hrubě neuctivé - od pátého komentáře moc nerozjímáme nad daným tématem.

12 ATA ATA | 5. prosince 2010 v 21:39 | Reagovat

Dle mého IF je tak nad námi, že tyto naše  výstřelky zvládne mávnutím ruky. Takže, proč ne, uvidíme, kdo si o co řekne, nebo o co si řekneme my!

13 Joskon Joskon | 5. prosince 2010 v 21:48 | Reagovat

Ten Komenský na obrázku nemá jen zosobňovat Slintáka /Ámose/ ale i inteligenci. Ono i ty volby byly o souboji vzdělaných proti pitomcům. Pitomci vyhráli. Pyjus možná chodí do kostela rozjímat, zda-li bude opět za někoho  zaskakovat při středeční stávce.

14 čtenář čtenář | 6. prosince 2010 v 12:36 | Reagovat

Joskone,to myslíš tu akci,jak při stávce ve školce tam dělal svačinky a Marta se tam válela po zemi a děcka na ní.A jen tak náhodou šli kolem filmaři a natočili je?To se může stát jen u nás s těma našima.

15 kronikář kronikář | 6. prosince 2010 v 14:00 | Reagovat

Tak letos tu samou chybu neudělají. Anebo jo? Schválně, kde je televizní štáb, jdoucí náhodně kolem, nachytá?

16 kronikář kronikář | 6. prosince 2010 v 14:06 | Reagovat

Už to mám!
I kněží jsou státní zaměstnanci. A jako takový budou ve stávce.
A Jenda bude zaskakovat!
Pomazání nemocných - není problém. Pohřeb - šak tam tomu zesnulému nemůžu uškodit.
Křtiny - křtí se jenom v neděli, takže to jsme klidní, tady nic nepokazí.
Večerní mše - aspoň si udělám volební kampaň.
A Marta zpívá na chóru místo stávkujícího varhaníka.
Je to vůbec možné?
Šak máme od papeža požehnání - dyž jsme ho vítali na Ruzyni.

17 Kuba Kuba | 6. prosince 2010 v 14:26 | Reagovat

Tož dyby enem požehnání!Aj sa na ně přeca zahleďél a myslím si aj pomyslél Bože kdo totok sem poslál! Tož dyby  tam šli dělat stávkokaze,jak nechodím pudu.Enem  esli by bylo místo!Šak to by šla na očum  celá dědina,dyť sa nevlezem!

18 vlčnovjanka vlčnovjanka | 6. prosince 2010 v 14:33 | Reagovat

[16]:Kněží nejsou státní zaměstnanci, myslím že ne.

19 kronikář kronikář | 6. prosince 2010 v 14:51 | Reagovat

[18]:http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/duchovni-nejsou-zamestnanci-statu-pise-rada-cirkvi/564920
Podle mne jsou - jsou placeni ze státního rozpočtu jako každý státní zaměstnanec.

20 Francek Francek | 6. prosince 2010 v 18:44 | Reagovat

Jasné, Hoblinka chodí očumovat farářa. Po večerní mši přidá s Nikitou a Máňou živý betlém. Ježíška bude dělat ten od vdolečků.

21 IF IF | 6. prosince 2010 v 19:42 | Reagovat

ATA mne víc než trochu přeceňuje ,ale čte se to pěkně, děkuji. :)

Ano ,tak jak "ulama" uvedl s odchodem Komenského z Uh.Brodu jsem to trochu přehnal a dovolil jsem si trochu fabulovat.
    Ale v obecné rovině a po seznámení se se životem Komenského zjistíme,že to nebyl jen kněz,ale člověk,který se zabýval tzv.vševědou a zabýval se i politickým děním v Evropě, které ho vlastně hnalo tam i zpět za státu do státu.
    K tomuto exodu ho nepřiměla jen samotná 30.letá válka,ale také jak se v jeho životopise dočteme:
    .. a mnohdy nevraživost jeho souvěrců a kolegů ho nutila putovat z místa na místo.Byli mu vytýkány i politické postoje a také např.účast na jednání,kde se řešili otázky sblížení dvou církví ( katolíků s protestanty ) i to bylo zdrojem nepříjemností...Sledoval politické cíle a svým způsobem chtěl burcovat svědomí...Některé jeho problémy vyplývaly rovněž z rozporů mezi skutečnými sociálními a politickými zájmy vládnoucích činitelů a z toho,jak je chápal Komenský.
   Takže to byl člověk v té době dost netradičně angažovaný a to se tehdejším konšelům asi moc nelíbilo.
    A ta podobnost s dnešní dobou jistě není náhodná.
    Nejsem ranec cností,ale dovolím si na závěr uvést ještě jeden citát J.A.Komenského:

      KDO PROSPÍVÁ VE VĚDÁCH

      A VÁZNE V MRAVECH

      SPÍŠE VÁZNE ,NEŽ PROSPÍVÁ.

22 Tarantula Tarantula | 6. prosince 2010 v 19:53 | Reagovat

[19]: Máš pravdu - duchovní jsou placení ze státního rozpočtu ( tuším z. č. 218/1949, ale nejsem si úplně jistá), ale nejsou státními zaměstnanci, přestože u nás nebyla provedena odluka státu od církve. Církev vnímá hrazení platu kněžích ze státního rozpočtu jako jakousi satisfakci za doposud nevypořádáné majetkové vztahy církve a státu.
Nicméně domnívám se, že tvé plky  ohledně  středeční stávky jsou mimo mísu, protože tato skupina "zaměstnanců" svoji práci nevykonává kvůli platu, ale zcela jiného důvodu.

23 KAT KAT | 6. prosince 2010 v 20:30 | Reagovat

kronikáři...Ti kněží.takovííí kněží jsou státní zaměstnanci..uvedený zákon je pravdou,v naší republice nebyla provedena odluka církve od státu..záměrně,účelem byla likvidace církve..dodnes utajovaný plán třetí správy MV /STB/...zde není prostor na hlubší rozbor daného plánu..,ale byl to záměr...

24 kronikář kronikář | 7. prosince 2010 v 7:45 | Reagovat

[22]:
Svůj příspěvek jsem myslel jako velkou nadsázku. Jenom tak nahlas jsem přemýšlel, kde bude JP zaskakovat za stávkující zaměstnance. A jeho přítomnost při mších mi vnukla tuto myšlenku.
Jinak si vážím práci kněží, lékařů, učitelů a dokonce i úředníků a dalších. Tito lidé musí splnit určité předpoklady, aby mohli zastávat svoji funkci.  Narozdíl od politiků (starostů), kde k výkonu jejich funkce stačí být ve správný čas na správném místě a co v nejvíce novinách.
Existoval vládní návrh, kdy každý uvolněný funkcionář musel složit zkoušky správního minima (jestli vůbec může vykonávat svoji funkci). Podívejte se na úřední desku obce Vlčnov, visí tam návrh rozpočtu na rok 2011. Skupina lidí o počtu 15(zastupitelé) rozhodují o penězích ve výši 31 mil. Kč.(příjem). Kdo z nich umí správně rozhodnout? A to vše podle zákona?
Jinak se divím, že zatím zadlužených obci se dá spočítat na prstech jedné ruky a zavřených starostů taktéž.
Lobbismus firem je tvrdý a těžce se odmítají nabídky, kde je slíbeno „všimné“.
Anebo naopak budeme při zdi a sušit na účtu peníze a neinvestovat, jedině až nás k tomu donutí stát.  Viz Vlčnov a čistička odpadních vod. Dávno už tu mohla být a za třetinovou cenu.
Ještě jednou k rozpočtu – do čeho se bude investovat v roce 2011? Silnice, chodníky, koupaliště, Klub sport a kultury, koupíme restauraci U Krála? Ne, budeme mít přebytek 11 miliónů!
Pokud je to jinak, klidně svůj názor vezmu zpět a budu chválit vedení obce.

25 pepin pepin | 7. prosince 2010 v 14:39 | Reagovat

Když autor článku dovolí, rád bych se vrátil ještě k vánočnímu rozjímání. Opravdu jsem si vzal k srdci jeho výzvu, abychom se pokusili vnímat Vánoce více v souladu s křesťanskou tradicí a duchovně.
Bohužel, kýžené zklidnění mé mysli se nekonalo. Už při slovním spojení „křesťanská tradice“ se mi vyjevují ženy, které nemají duši, prodavači odpustků a inkvizitoři, spravedliví vyšetřovatelé v otázkách víry a mravů. Pravda, církev nemohla dopustit ohrožení své autority. Ač sám hluboce věřící v odkaz Ježíše Krista, nemohu se smířit s principy fungování Církve (především katolické). Potřebuje vůbec liturgie Kodex církevního práva, tuto byrokratickou nadstavbu Písma? Potřebuje vůbec věřící zpovědníka? A křtitele? Jak souvisí třetí přikázání s „povinnou“ návštěvou kostela? Křesťanské myšlenky přenesené do politického života pak naprosto nechápu. Každá politická síla vychází z nějakého zájmu – KDU-ČSL tvrdí, že žádný jasně identifikovatelný zájem nehájí, přesněji řečeno, že hájí zájmy „všech slušných lidí“. Kdo mezi ně nepatří? Pedofilní kněží? Homosexuálové a lesby? Ti, kteří poslušně přežívají jakýkoli režim bez náznaku odporu? Když se podívám na p. Kalouska a jeho obrácený kabát, je mi to jasné.

26 Štůral Štůral | 7. prosince 2010 v 15:12 | Reagovat

Pepine, považuju tě za inteligentního člověka - proč do toho taháš homosexuály a a lesby? Ty sis vybral svoji orientaci? Nebo to souvisí s tím že jsi věřící?

27 pepin pepin | 7. prosince 2010 v 18:52 | Reagovat

Také bych Vás chtěl považovat za inteligentního člověka, ale sexuální orientaci si vybrat nemůžete. Je totiž vrozená. Jsem heterosexuál, ale to nic nemění na mém názoru na homosexuály. Narozdíl od pedofilie, není homosexualita společensky nebezpečná deviace. Omezení práv homosexuálních partnerů (sňatek, výchova dětí apod.) může být předmětem velmi široké diskuze, ale pokud osobně znáte nějaký homosexuální pár, určitě mi dáte zapravdu, že jejich vztah je tak citový a čistý, jaký málokdy objevíte u párů heterosexuálních. Co se sexuální promiskuity týče, nerad bych porovnával 4% procenta populace s tím "normálním" zbytkem.

28 IF IF | 7. prosince 2010 v 21:39 | Reagovat

[25]: Předně musím říct,že nejsem teolog a na některé tvé otázky nedokážu úplně přesně odpovědět,ale pokusím se o laický pohled na danou problematiku.
   Kde začít,asi u toho jak se nám všem vybavý přesně ty argumenty,které uvádíš,když je něco spojováno s křesťanstvím.
   Ne všechno co jsme se učili v dějepise musí být nutně pravda,ale rádi tomu věříme,možná proto,že nás to oslovilo a mělo to jistou logiku.Myslím,že i dnes nejsou všechny relevantní informace jen na Wikipedii.
   Možná by bylo dobré si zjistit jestli je pravda,že papež sv.Řehoř VII.už v 11.století,pod trestem exkomunikace zakázal dánskému králi Haraldovi,aby zahájil proces proti ženám obviněných z "čarodějnictví",které prý zavinily sucho a mor.
    Je pravdou,že církev ve starověku i středověku zakazovala užívání čar a kouzel,ale trestala je "jen" církevními tresty,nikoli trestem smrti - např.již zmíněnou exkomunikací.
    Ve 14.století se do stíhání čarodějnictví zapojila i světská moc a začalo docházet  k trestům smrti,při nichž žel často církev spolupracovala se světskými istitucemi jako např.v případě sv.Jany z Arku.Dnes víme ,že šlo o justiční vraždu s politickými a mocenskými zájmy a ne ochranu křesťanské víry.
   V našich zemích jsou nejznámější čarodějnické procesy na Jesenicku v 17.století,kde bylo upáleno zhruba sto lidí.Na těchto stránkách byl již zmíněn Boblig z Edelstadtu,což byl světský sadistický soudce nikoli,církevní inkvizitor.
   Naopak jistý katolický děkan v Šumperku Christoph Lautner jménem Církve vystoupil proti Bobligovi na obranu údajných čarodějnic,doplatil však na to sám upálením na hranici r.1685.Velmi negativní roli žel sehrál jeho přímý nadřízený - olomoucký biskup Karel II.z Lichtenštejna,který podlým způsobem vydal Lautnera Bobligovi.
    Tím vším nechci říct,že církev za nic nemůže.Tím chci jen říct,že čarodějnické procesy měli často zase politické a mocenské pozadí a ne prosazování křesťanských dogmat a morálky,ale zažitý už je právě tento pohled a jistě mi vzpomeneš Husa apod.
    Myslím,že i k těmto prohřeškům Církve se vyjádřil papež Jan Pavel II.
Teď zůstává otázkou co se budou v dějepise učit naše děti.
    To bylo k té inkvizici - ne jako omluva Církve ,ale pokus o to ,podívat se na dějinné události v kontextu doby,politických nálad a souvislostí a samozřejmě i jedtlivých lidských postojů a selhání,s kterými se potýkáme i dnes.
    Příště třeba o něčem jiném v souvislosti s Církví,ale to je asi na dlouho a je to zase jen můj pohled,ale existují i stránky www.víra.cz nebo např. pastorace.cz pokud by byl hlubší zájem o dané téma.

29 pepin pepin | 8. prosince 2010 v 6:52 | Reagovat

[28]: Samozřejmě ani já nejsem teolog a Wikipedie mi jako zdroj relevantních informací opravdu nestačí. Mám za to, že nejlépe je utvořit si vlastní názor buďto vlastní zkušeností, nebo prožitou zkušeností někoho blízkého. Měl jsem na gymnáziu spolužáka a přítele (již zemřel). V sedmnácti letech se nechal pokřtít a po listopadu získal sponzora pro studia na teologické fakultě přímo ve Vatikánu. Po deseti letech jsem při setkání spolužáků nevyšel z údivu: odhodil kněžské roucho a byl ženat.
Následovala nekonečná rozprava o průběhu jeho "kariéry". Snažil se mi vysvětlit, že nahlédl tak hluboko pod pokličku Církve s.r.o., že jeho vlastní svědomí mu nedovolilo se toho účastnit. Tady nejde o upalování čarodějnic, ale o to, v kom (a v čem) se Církev splete zítra, za týden či za padesát let.

30 Kuba Kuba | 8. prosince 2010 v 7:49 | Reagovat

Tož chlapi vy ste sa s tým panbičkařením nejak rozjeli.Na tem břehu já nejak nešlapu.Aj dybych sa do teho kostela  vypravíl a šel tým směrem,tož mě to zahne  před ním ke Králíkom a dál ani hni.A esli věřím tož jedině na Boží mlýny.Šak néni možné aby to tú našu podařenú radniční  tlupu nezemlelo!

31 IF IF | 8. prosince 2010 v 14:06 | Reagovat

Pepine,tvé názory jsou pro mne stále zajímavé a když jsme u té osobní zkušenosti....nějak mi stále nejde do hlavy,proč (když se ti "podle křesťanské tradice" vyjevují ženy,které nemají duši a z čehož usuzuji,že se ti tento údajný postoj církve k ženám protiví a mně rozhodně taky)začínáš svůj článek "Dynamiku vzniku......" větou :"Chceš-li,aby ti slepička zobala z ruky,musíš jí nejdříve nasypat." A tou slepičkou myslíš asi tvou partnerku nebo partnerky jiných mužů.Je to projev osobní zkušenosti nebo dopad nějakého učení na gymplu či výsledek zjeveného náboženství nebo chceš jen v Horní vypadat jak "King".
    Někdy prostě nemusíme vůbec čekat na to až se Církev zítra či za týden  splete.Prostě někdy se pleteme všichni a pak to svádíme na obecné jevy nebo na někoho na kom se to dobře sveze,jen proto abychom se vyhli zodpovědnosti za naše úlety.
    U někoho chyby tolerujeme jiným je přisuzujeme.
   Naše společnost se řádně nedokázala vypořádat s procesy před 50-ti lety,ale naštěstí máme jasno a víme jak to bylo před 500-ti sty lety a vědomosti našich dětí se po posledním srovnání s jinými státy propadají opravdu hodně hluboko.
   Je něco v tomto státě co není alarmující?
   Nechci pobuřovat tebe ani Kubu,tak budu parafrázovat Kabáty:"...nemáme kino,máme  nejednu hospodu - v obci všeobecnou pohodu."

32 pepin pepin | 8. prosince 2010 v 14:21 | Reagovat

IFe, prosím, neznepokojujte se. Každé téma je potřeba uchopit individuálně. Moje role v porotě této "ulambátarmánie" je sice zvednout čtenáře ze židle, ovšem ne za cenu osobních invektiv. Proto se snažím komentovat názory jiných bloggerů co nejméně. Pokud se totiž argumentace zvrhne v podsouvání nějakých prapodivných motivů a identifikací oponenta, už nejde o blog. A to bych byl velmi nerad. Je krásné objevit Lilii a žít z jejího nektaru až do smrti. Ale neroste ve skleníku?

33 ATA ATA | 8. prosince 2010 v 15:29 | Reagovat

IFe a pepine, dneska jste nějací moc vážní! Příměr „zobající slepičky a sypající  ruky“ včetně rozdělení rolí  zdá se být pro vás naprosto jasnou záležitostí, ale v reálu „kdo je vlastně  kdo“? Jste si sami  sebou nějak moc jistí! Já to vidím v úplně jiném světle.

34 ATA ATA | 8. prosince 2010 v 15:47 | Reagovat

Ovšem představa, že zrovna (přeneseně)  pepin dřepí  na „Lilii“ a nedostane  do smrti k nasávání  nic jiného než nektar, ta je docela zábavná. Možná by nebylo od věci, kdyby našel ve skleníku tu „kobří“ – ta by s ním alespoň dobře zacvičila.

35 KAT KAT | 8. prosince 2010 v 16:37 | Reagovat

inkviziční soudy a statisíce nevinných objetí církevní zvůle,to je málo?? byl to papež Inocens II který vydal ,,maleus maleficarum,,Kladivo na čarodějnice,na jehož principu legalizoval vraždy statisíců nevinných..církev je morálně a politicky zodpovědna za dobu temna..za vraždy ve středověku...ve jménu zisku a hlavně.. ideologie...nejzrůdnější skutečnosti v dějinách lidské společnosti../pozn.argumenty se nám vybavíííí/  pro IF a pepina  padni komu padni KAT

36 ATA ATA | 8. prosince 2010 v 16:41 | Reagovat

...a už jsme tady všichni, hned je veseleji!

37 Šťůral Šťůral | 8. prosince 2010 v 16:50 | Reagovat

ATA se raduje ze společnosti KATA, ale myslím, že jsme se stali obětmi útoků nějakého chovance psychiatrické léčebny.Zas ale nemohou být mezi diskutéry jen myslitelé, filantropové teologičtí teoretici, pardon, necmím zapomenout odborníky na ženskou otázku a teoretiky sexu, že pepine ?

38 KAT KAT | 8. prosince 2010 v 17:24 | Reagovat

Kdo se stal obětí nejakého chovance..? Dotyčný papež je realitou.procesy také a slavný film ze stejným názvem také vychází z historických skutečností..dílo.. maleus maleficarum.. je zrovna takovou hanbou pro církev jako zákony vydané v Norimberku I935 nebo komunistické řádění v 5O-tých letech v ČR..padni komu padni  KAT

39 KAT KAT | 8. prosince 2010 v 17:33 | Reagovat

pro upřesnění..autor knihy V.Kaplický,film O.Vávra..zákony fašistů I935 legalizovaly rasovou nadřazenost nordické rasy..potlačení jiných ras včetně fyzické likvidace, právo na životní prostor..... včetně konečného řešení židovské otázky..o naší ostudě v 5O-tých letech ani nemluvě...

40 IF IF | 8. prosince 2010 v 18:10 | Reagovat

Když dva němečtí inkvizítoři Spengler a Institoris koncem 15.století vydali primitivní a pověrčivý spis "Kladivo na čarodějnice",který přispěl k eskalaci čarodějnických procesů v Německu,inkvizice se od toho distancovala,papež sv.Pius V.(1566 - 72),který v Církevním státě zakázal čarodějnické procesy,nařídil dát tuto knihu na index zakázaných knih.Římská inkvizice podléhající přímo papeži,se snažila bránit čarodějnickým procesům,o čemž existují i dokumenty,žel velmi často byla neúspěšná,protože nejen protestanští ,ale i katoličtí vládcové Evropy papeže ignorovali.
   Papež Inocenc II. působyl v letech 1130 - 1143 a je znám  bulou ,která se týkala Řádu templářů!To znamená ,že s výše uvedeným dílem "Kladivo na čarodějnice" nemá nic společného,ale to neznamená ,že církev nenese svou zodpovědnost ,tam kde mohla opravdu některé oběti těchto procesů zachránit.
   To jen svědčí o naší neinformovanosti a tehdy nastupuje to čemu chceme věřit,ale nikomu to neupírám.
   Asi jsem to přehnal a pokusím se tímto tématem již nezabývat.Dokonce mi nevadí jestli někdo chodí do Horní,Dolní nebo ke Králíkom.Já si někdy zas zajdu do nějaké Přespolní.

41 KAT KAT | 8. prosince 2010 v 18:26 | Reagovat

stačí si přečíst literaturu faktu a dějepis...dále bez komentáře..

42 IF IF | 8. prosince 2010 v 19:02 | Reagovat

Jen oprava u jména Spengler,některé zdroje uvádí jeho jméno jako Sprenger a ten papež,který podpořil autory knihy Kladivo... se jmenoval Inocenc VIII.

43 pepin pepin | 8. prosince 2010 v 19:35 | Reagovat

Mohu se přidat k odborníkům na rozpoznávání odborníků? ATA ze mě udělala alkoholika, IF kinga v Horní se slepičkou domácí v kuchyni ;-) - pravděpodobně jsem trefil v obou případech hřebíček na hlavičku, nicméně ode mne nečekejte žádné vtipné hodnocení jak na to jste (snad rozpoznáte rozdíl mezi komentářem k tématu a komentářem k názoru na téma) - každopádně jsem velmi rád, že se blížíme konečně k meritu.
Většina lidí neumí ani definovat, na čem lpí, natož aby vůbec dokázali obhájit důvody, proč na tom vlastně lpí. A o tom bych rád vedl debatu.
Když si uvědomím, že IF zpočátku nepřipouštěl existenci "všeobecné deprese" a po dvou dnech už se ptá, zdali "je v tomto státě ještě něco, co není alarmující?" (nejde o to, že činnost Církve nebyla, není a pravděpodobně ani nebude "košer", protože také všechno ostatní, co se dostalo omylným lidem do rukou, stojí za h...), tak mám pocit, že ty proklamované encyklopedické znalosti, ve kterých už je nyní naprosto zbytečné se brodit, slouží spíše ke zpětnému navození klidu (jak jsem zmínil v článku "Přece musí pochopit...").

44 IF IF | 8. prosince 2010 v 20:13 | Reagovat

Pepine,možná prudím já ,ale teď jsi hodně vztahovačný.
To ,že chodíš do Horní jsi uvedl sám v bodu 41 pod  Dynamikou.... a dokonce ti tam dávají na futro,tak tam máš asi dobou pověst a možná i kinga,vím já?A článek se slepičkou v úvodu jsi taky napsal a vyjadřuje tvůj postoj,takže jaké NAŠE škatulkování a to,že v tomto státě a nejen u nás je to alarmující nemusí být nutně projev mé ani všeobecné deprese.Alarm je výzva k činnosti nikoli k útlumu,který je znakem deprese.
    Svět se prostě vyvíjí cestou pokusů a omylů právě proto,že to mají lidé v rukou, ale ono taky nic jíné nezbývá než to zkoušet a zkoušet zas a znova a vždy se něco málo změní.

45 pepin pepin | 8. prosince 2010 v 20:40 | Reagovat

Omlouvám se, ale tímto komentářem budu komentovat Váš komentář. Opravdu Vám závidím, jak umíte číst mezi řádky (Kuba mě zase zapsal do Mensy ;-). Do Horní chodím velmi rád, ale na futře to mají jezinky. Rčení může vyjadřovat postoj? Velmi mě to mrzí: vypadá to, že už jste zase v klidu, tudíž toto rozjímání bylo naprosto zbytečné. Svět se prostě vyvíjí a nezbývá než to zkoušet. Mohu se zeptat, proč tak lpíte na tom, aby jste byl se vším smířený?

46 IF IF | 8. prosince 2010 v 21:19 | Reagovat

Protože,většina chorob pochází ze stesu,jen pohlavní z potěšení.
   Je to také rčení ,myslíš ,že vyjadřuje můj názor?

47 Joskon Joskon | 8. prosince 2010 v 21:32 | Reagovat

Knížku Kladivo na čarodějnice jsem přečetl a vlastním / pro případné zájemce o půjčení/. V předmluvě je uvedeno, že patrně poslední "čarodějnický" proces v Evropě s odehrál v Polsku v r.1793, upálením 2 stařen. První vydání tiskem asi 1486, procesy ale probíhaly už předtím. Pro spravedlnost třeba dodat, že na upalování čarodejnic se stejnou měrou podíleli jak katolíci, tak i protestanti tzn. I Jednota bratrská /Komenský/

48 pepin pepin | 9. prosince 2010 v 6:52 | Reagovat

[46]: Všiml jste si IFe, jak se před Vámi vrší stále větší halda předsudků vůči mé osobě - aniž bychom se kdy osobně potkali? Podle toho, kolik toho o sobě řeknu sám (a zbytek vydedukujete mezi řádky). Možná, že už u třetí adventní svíce se mnou nebudete ochoten vůbec diskutovat. A když, tak Vaše reakce budou čím dál více modulované.

Máte obavu ze ztráty nějakého virtuálního morálního kreditu na tomto blogu? Nebo nejste s ATou zas až tak anonymní? Někdo známkuje naše komentáře? Je třeba psát do příspěvků jen to, co snese éter kolem rádia?

ATA se už jednou snížila na úroveň jezinek, když "se svěřila", jak realizovala cokoli půvabně jiného, když její možná paroháč odešel na pivo. Přiznám se, že od Vás jsem se chtěl více poučit.

49 Šťůral Šťůral | 9. prosince 2010 v 7:38 | Reagovat

Tož pepine, myslel sem si, že jsi lepší fortmát. Doposud se to dobře četlo, ale teď ses snížil na úrověň osobních výpadů a konfrontací. Udělal sis z toho úzký debatní kroužek a jenom nevím, jestli je to u tebe ješitnost nebo snaha provokovat za každou cenu. Přehoď  raději výhybku,to cos vyplodil výše,nikoho zajímat nebude.

50 pepin pepin | 9. prosince 2010 v 7:55 | Reagovat

Děkuji za upřímnou připomínku, pokusím se.

51 Kuba Kuba | 9. prosince 2010 v 8:47 | Reagovat

Tož pepine s takovýma řečima di do řiti.Dřív sem si myslél,že by z tebe mohl byt dobrý kamoš na pokec ale ten tmel co u něho lapíš ti mysím potmelíl aj mozek,lebo z tebe začal byt nabubřelý  nafúkanec co si nevidí ani na špičku nosu.Ty sa tak dlúho  tady furt budeš nafukovat a  budeš sa tak husto do kde  koho strefovat,až si tady budeš psat tak akorát s  Joskonem.A konečně si naši páni oddychnú. A myslím že Šťúral má pravdu,toto cos napsáls  posráls.Už sa s tebú bavit nebudu,šak já ti nesahám ani po kotíky,to bylo pod tvoju úroveň.

52 pepin pepin | 9. prosince 2010 v 9:14 | Reagovat

Asi jste mě špatně pochopili. Není to mé "povyšování" jen ve vaší fantazii? Já jsem naopak hned při svém vstupu zdůraznil, že pepin je jen samozvaný filozof a mentor, kterého kdovíkde vytáhlo "slunko z kravinca". Buďte klidní, taková nádoba ctností se v reále ještě nenarodila a jistý Martin Jakubčík je potmelený zrovna tak, jako všichni ostatní ;-)
Tomu "pohoršení nad hustým trefováním" příliš nerozumím. Je snaha vést debatu upřímně a bez předsudků nepříjemná? Pak se budu muset vzdát své rubriky. Tady snad nejde o tvorbu nějaké popularity (ta je velmi liknavá ;-), ale o výměnu názorů.

53 čtenářka čtenářka | 9. prosince 2010 v 11:01 | Reagovat

Jejda, takže rozhádaná parta. Přehoďte výhybku a nadhoďte téma. Doposud se to četlo dobře. Když se dva hádají, třetí se směje.
To chcete, aby měl někdo radost z toho, že to tu utichlo? Ta ekonomika nahoře také moc nezaujme, to lepší jsou vánoční recepty.

54 pepin pepin | 9. prosince 2010 v 11:12 | Reagovat

Vážená čtenářko, nebojte. Tento vysoce sofistikovaně řízený svár měl za účel ochromit bdělost našeho "společného nepřítele". Mě se to o té ekonomice také nečte příliš dobře, ale jak potom můžete mít "sladko v hubě?" ;-)

55 IF IF | 9. prosince 2010 v 16:17 | Reagovat

Ahojte lidi,jsem rád,že v tom čerstvém průvanu nikdo nezmrzl a doufám ,že nikdo nechytl ani žádnou virózu.
   Mé blízké okolí mi důrazně sdělilo,že už toho Pábičkaření mám nechat,tak nevím.
   Jeden čas se mi zdálo,že by to pro vlčnovjany mohlo být téma blízké a do debaty se zapojí vice čtenářů.A třeba by došlo i k více duelům než jen s Pepinem a třeba i k širší rozpravě,ale vidím,že většinou na podobná témata máme už své pevné postoje,které nehodláme v podstatě měnit.
    Jen mám obavu ,že tak to bude i s ekonomikou,vodou i elektrikou a vždy to tak skončí s každou rubrikou.Každý se vytasíme se svou rétorikou a abychom se tam všichni vešli tak si nakonec budeme muset pomoci nějakou lubrikou.
    Není to a nebude to hezké?,takové je prostě to naše povídání moravsko-slezské a někdy i české.
    Tak jedeme dál, kdo z nás by se toho bál!

56 Martin Jakubčík Martin Jakubčík | 9. prosince 2010 v 17:50 | Reagovat

Vítejte IFe. Doposud to nejlepší, co jsem tu četl, a ještě k tomu zrýmované.
(teď nepíšu za pepina a ani s žádnou lubrikou ;-)
Možná, že jako pepin tady skončím a všechno bude jako dřív. Pohoda, klídek, tabáček ;-)) Čekám na ortel, právě zasedá rada starších...

57 IF IF | 9. prosince 2010 v 21:30 | Reagovat

Martine, díky za slova uznání.Můj obdiv patří zase Tvé odvaze odhalit svou identitu.
Já tak zatím učinit nechci a všem mým příznivcům i odpůrcům se omlouvám.
A všechny Vás zdravím.:)

58 ulama ulama | 9. prosince 2010 v 22:24 | Reagovat

My tebe také pozdravujeme. ATA, Martin a Joskon.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama