Jako má věřící svého zpovědníka, starosta obecní zpravodaj, Mařenka suchou vrbu u rybníka, tak já mám Rádio Ulambátar.


Jízda králů - věc veřejná, věc tajemná.

22. ledna 2011 v 21:40 | mATAhari |  Jízda králů
Každou poslední neděli v květnu proběhne v naší obci velká folklorní událost a tou je jízda králů. O vzniku jízdy králů toho bylo napsáno hodně, tato slavnost byla popsána mnoha etnografy, nafocena stovkami fotografů a nafilmována štáby z celého světa.



Obrovský mediální zájem vždy vyvolá postava samotného krále, který se dostane do všech regionálních novin a svůj prostor má dokonce i v celostátním zpravodajství. Ale mimo tento zájem se ocitají samotní jezdci jízdy králů a jejich rodiny. Přitom jejich úloha je během těchto slavností stejně významná, ne-li větší. Jsem tzv. husákovo dítě a svoji jízdu králů si pamatuji velmi dobře. Už v této době měla velmi podobný průběh jako v současnosti. V lednu krojový ples, v sobotu předávání vlády, v neděli samotná jízda. Každý rok jak přes kopírák. Ale když se zeptám pamětníků na jejich jízdu králů, tak se jejich vzpomínky liší. Např. ročník 1963 neměl krojový ples, nebylo předávání vlády a samotná jízda králů byla volnější. Takže časem se k samotné jízdě králů nabalovaly další akce a v současné době se již nemluví o jízdě králů, ale o folklorních slavnostech s jízdou králů. Třídenní maraton písniček, tanců, ale i pití vína, vyvrcholený krojovaným průvodem spolu s jízdou králů. Prostě "monster akce par excelence".

Vlčnov se na neděli hermeticky uzavře. Na příjezdových komunikacích do Vlčnova se postaví přenosné značky se zákazem vjezdu, na hranici obce vzniknou pokladny, jejichž úkolem je od návštěvníků vybrat vstupné na tuto slavnost. Nejen já jsem zažil na těchto pokladnách tragikomické situace, kdy nás pracovníci pokladny nechtěli pustit do obce i přesto, že tam máme trvalé bydliště. Dokonce jedna přivdavší se (vzala si Vlčnovjana a bydlí tady) musela zaplatit plné vstupné, protože zde byla vdaná velmi krátce a skoro nikdo ji neznal. To se pak vracela domů v neděli ráno ze směny v nemocnici, na kraji obce stála pokladna…

Přípravy na jízdu králů začínají v rodinách jezdců na začátku roku. V některých případech již dříve, kdy se rok dopředu zamlouvají koně. Ideální je předchozí jízda králů, kde se možnost si domluvit s koňákem kšeft na příští rok. Nicméně oficiálně jízdokrálová sezóna začíná krojovým plesem. Na krojový ples musí být šohajé a děvčice jak z módního časopisu, košule nažehlené, sukně naškrobené. A to znamená, pokud není kroj v rodině, poshánět po obci všechny krojové součásti, dát je vyprat, vyžehlit, obléct v den "D" svoji ratolest a společně jít na krojový ples s očekáváním, jak se ten náš potomek předvede. Není to jednoduché, protože všichni domácí návštěvníci hodnotí krojovou výstroj a nedej bože, aby bylo něco špatně. To se hned roznese po dědině.
Byl jsem svědkem, jakým způsobem byla zhodnocena dívenka z Havřic, která se oblekla do ženského vlčnovského kroje a netrefila barvu mašlí! Naštěstí to neslyšela, takže si spokojeně užívala plesového veselí.
Potom je pro všechny rodiny relativní klid. Shání se šikovné ruce na výrobu růží na koňa, shání se krepový papír a potom se vyrábějí růže. Někdo si je vyrobí doma a někdo si je už hotové koupí. To taky záleží na šikovnosti, ale taky na známosti, kdo si dříve sežene "mistrovou", která to bude řídit a současně hlídat, aby bylo všechno tak, jak to má být. A tak dále a tak dále…
Slavný víkend se blíží a tím pádem i přibývá starostí. Objednat vdolečky, zákusky, dostatek vína (nejlépe z jihu), když už k nám přijedou naši pozvaní hosti, domluvit si vodiče (koně) do průvodu a zajistit mu košili. A další starosti a další a další…
Nakonec je nutno zajistit prostory, kde se bude mašlit kůň. Kdo má garáž nebo velký dvůr, tak má skoro vyhrané. Kdo ne, tak zase starosti navíc. Uklidit na dvoře (v garáži), nachystat jednu místnost na všechnu potřebnou parádu na koňa, kde bude schovaná a bude po ruce, až bude potřeba. Dále nůžky, nitě, provázky - prostě vše, co je potřeba.
Sobotní předávání vlády za účasti jezdců a holek z ročníku - tak to už opravdu začíná jízda králů. Na podiu se představují jednotlivý jezdci, holky se předvádí ve svých krojích. Rodičové drží palce svým dětem, aby to vystoupení, kdy je pozoruje celý sál, zvládly bez zaškobrtnutí a neudělaly ostudu celé rodině. Rychle si udělat si fotku, nejlépe i s babičkou, co nám půjčovala kroj, aby rodina měla památku na tuto událost. A hodná babička taky, když nám tak pomáhá. Šak máme ještě jednoho kluka, takže ju budeme potřebovat.
Stav ráno v neděli, kdy synáček po prohýřené noci ve vlčnovských búdách přijde ve čtyři ráno a v sedm hodin už má jít oblečený v kroji pro krála do kostela, tak už je bráno jako taková bezvýznamná epizoda v celoročním starání se o tyto naše místní slavnosti.
A hned potom namašlit koňa, rozlét všem slivovicu, potom vynadat starému, aby furt nenaléval a dokonce každému, kdo sa šustne před barákem (prokletí zvědaví Pražáci), dále vysvléct z kroje šohaje, co akorát přišel z kostela, potom ho zase obléct, protože za chvilku se už jede. Nakonec už je potřeba pomoci mladému šohajovi na koňa, dát stovku do pokladničky od rodiny a s obavou a slzou jej vypustit ven z domu.
Legrúta je slyšet, jak vyvolává za zatáčkou a jeho slyšet čím dál méně, jak odjíždí od domova, až je najednou klid.
A včil je ten pravý okamžik na černé myšlenky. Bude pršet? Bude horko? Bude velký vítr? Bude bezvětří? Spadne ten náš z koňa? Spadne někdo jiný z koňa? Kopne kůň někoho? Kopne někdo koňa?
Každá rodina je šťastná, když konečně vyjede jejich kluk do jízdy králů a tím pádem všechno se podařilo. Ale je šťastnější, když jezdec spolu s koněm přijedou po jízdě králů zpátky. Nepoškození, nepomačkaní, zdraví. V počtu, v kterém vyjeli.
Tímto okamžikem to všechno končí. Odstrojení koně je už jenom takové bezvýznamné nic v těch nabitých dnech, kdy se koná jízda králů v rodině legrúta.
Posledním aktem rodiny bývá poděkování všem pomocníkům spolu s předáním výslužky (zákusky, vdolečky, půllitr - pořadí se může lišit podle rodiny).

Když se potom ptám lidí, jak to zpětně hodnotí, tak to skoro všichni srovnávají s malou svatbou. Prostě hodně starostí, hodně zařizování a vše kvůli jednomu dni v životě.
Ale dneska už vám se svatbou pomůžou, stačí nahlásit datum a jídelníček a na vás jenom zbývá se potom dostavit včas k slavnostnímu obědu.
S jízdou králou vám pomůžou příbuzní, hodní lidi i neznámé osoby (až z druhého konce dědiny), protože všichni sami vědí, co to je za starosti. Koňák taky ví, co má dělat, protože pro něho je to příjemné zpestření všedních dnů a navíc být u toho je pořád lepší než se na to dívat. Co vím, i jejich požadovaná odměna bývá symbolická a spíše upřednostňují výslužku.

Takže nakonec to dobře dopadne. V pondělí v novinách na titulní stránce se ukáže usmívající se starosta obklopen družinou legrútů a jejich krojovaného doprovodu, na barevné dvoustraně potom samotný král spolu s jezdcem a holkou v kroji a poslanec/senátor/ministr (nehodí se škrtněte) házející do pokladničky nějaké drobné. Dočteme se, kolik vdolečku se napeklo pro krále, kolik slivovice proteklo hrdly, případně kolik papalášů z Prahy přijelo…Plus která modelka (herečka) přišla do jiného stavu (nirvány z vlčnovského vína) u Zemka v búdě. Případně jestli zase přišel Knižák.

Ale o těch lidech, bez kterých by ti kluci nevyjeli a holky nevyšli ve věnci v kroji, tak to se nedozvíme. Ale zaslouží si to.

Konec?
Ne. V Klubu sportu a kultury bude vyhodnocení, jak dopadla ta letošní jízda králů. Jedním z bodů budou stížnosti rodičů jezdců a krojovaných holek na tamto a toto a ještě na tamto. A že celkově to nebylo tak úplně v pořádku. Co na to vedení? Nic. Lidi si stěžují pořád. Nikomu se nejde zavděčit. Sto lidí, sto názorů. Navíc má starosta na stole dva pochvalné dopisy a klub má dokonce tři, kde jim děkují za mimořádně krásnou neděli ve Vlčnově. Takže to dopadlo dobře.

Ať žije příští jízda králů!

Prosba:
Jsem jednoduchý člověk ze zemědělské rodiny, který v zimě píše, protože na poli je vegetační klid. Proto omluvte moji gramatiku i slovosled. Pravidla českého pravopisu sice mám, ale mám jimi podložený stůl, na kterém píšu tento článek. A slova sázím jak brambory do řádku - halabala, jak se podaří.
 


Komentáře

1 Joskon Joskon | 22. ledna 2011 v 21:59 | Reagovat

Příspěvek se trošku odlišuje od těch ostatních. Matahari nám čtivě popisuje všeobecně známé starosti a běhání kolem jízdy. Naše stránky se čtou na Slovensku, v Mladé Boleslavi a jinde a právě pro přespolní posluchače rádia je tento pohled na jízdu objevný.

2 pepin pepin | 22. ledna 2011 v 22:26 | Reagovat

Rád bych poděkoval autorovi za podrobný  popis "pozadí" Jízdy králů. Pro mne osobně je to velmi přínosné. Stále nějak nedokážu pochopit (Jan omluví mé přivandrovalectví), co vede místní k té "prestiži" nechat vyleptat jméno syna na obecní skleněnou desku. Přesto se v posledních ročnících už trošičku orientuji: králem není páťák s nejlepším prospěchem ve škole (jak navrhoval kdysi Joskon), ale úplně jiný páťák ;-)
Mimochodem, nevíte někdo jak se hojí zlomenina otce minulého krále? Myslím toho krále, který už v první třídě prohlásil, že se nemusí učit psát, protože na psaní bude mít sekretářku...

3 mamča mamča | 23. ledna 2011 v 13:12 | Reagovat

Ano,je trapné až ostudné,když se na nedělní Jízdu vybírá na příjezdových komunikacích vstupné.Dříve ,to jsem ještě byla svobodná,jsem jezdila na Slavnosti do Strážnice.Tam se nikdy vstupné nevybíralo a nevybírá.Také si hodně přespolních myslí,že rodiny dostávají na tuhle akci nějaký příspěvek,kdo v dnešní době dělá něco zadarmo,že?

4 abeceda abeceda | 23. ledna 2011 v 14:35 | Reagovat

...stížnosti rodičů jezdců a krojovaných holek na tamto a toto a ještě na tamto. A že celkově to nebylo tak úplně v pořádku. Co na to vedení? Nic. Lidi si stěžují pořád. Nikomu se nejde zavděčit. Sto lidí, sto názorů. Navíc má starosta na stole dva pochvalné dopisy a klub má dokonce tři...

Já tohle miluji! Dejte mi kontakt na mATAhari, má u mě půllitra!

5 Jan Jan | 23. ledna 2011 v 14:41 | Reagovat

mATAhary velmi výstižně popsané PAVELČÍKOVSKÉ slavnosti. Jenom v pár věcech se mýlíš. Koňař nebere jen výslužku, ale rodina ho musí těžce zaplatit (nebo se mýlím a platí ho Pijáček s Pavelčíkem). Opomenuto bylo ještě odměňování zainteresovaných pracovníků při hodnocení. To jestli tato slavnost byla strátová nikdo nemluví a obec všechny stráty uhradí i s pohoštěním zmíněných vyžírek s Prahy

6 redakce redakce | 23. ledna 2011 v 15:15 | Reagovat

[4]:Kontakt ti nedáme, ale půllitra přines do redakce rádia, rádi mu ho předáme (určitě)!

7 Donald Donald | 23. ledna 2011 v 17:10 | Reagovat

Někdy se ptám, pro koho je ta Jízda důležitá. Jistě, je tu tradice! Ale stále víc podléhám dojmu, že prioritní zájem je u jednotlivců popř. celých rodin, kteří se na tuto tradici nabalili. Kým by byl dnes náš starosta, kdyby nebylo Jízdy? V souvislostí s čím by se tak předváděl?  Je z toho udělané nechutné komediální představení, kdy vlčnovjani už dávno nejsou herci, ale jen křoví.

8 vii vii | 23. ledna 2011 v 22:47 | Reagovat

hezký článek o tom co se děje v u každého jezdce doma. jen  některé komentáře(nejenom pod tímto článkem) které se neustále pozastavují nad tím k čemu ta jízda králu je, kdo co platí, kdo z toho co má:( to mi příjde smutné. Jsem velmi hrdý na to že se v naší dědině tato tradice zachovala, že jsem se jí mohl jako jezdec účastnit a že můžu své známé na tuto akci pozvat. P.S a co se týká nákladů rodiny: jako jezdec jsem si vyvolávkama vydělal cca 9000kč z čehož jsem zaplatil koňa, výzdobu a i část pohoštění pro návštěvy které jsme v nedělu hostili, ale o penězích to přece není

9 jo jo | 24. ledna 2011 v 6:45 | Reagovat

Hlavně jezdci můžou být hrdí na to,že jsou tři dny na šrot a dělají po dědině akorát bordel.

10 Jan Jan | 24. ledna 2011 v 8:02 | Reagovat

(8)vií. Já to shrnu, Jízda Králu je pro obyčejného Vlčnovjana úplně k hovmu. Můžeš mě to vysvětlovat jak chceš a neuč nás počítat. Kolik stojí  kůń, občerstvení, růže, kolemjdoucí darmožrouti, práce rodiny, kroj atd..
jezdil jsem také ale v době kdy to byla tradice a ne Pijač. a Pavelč. byznys. Jezdiliy jsme pro potěšení, teď se jezdí pro pražáky a pro Zemkovi kamarády. Je to  jeden velký podvod na hloupé Vlčnovjany za účelem obohacení jedinců.

11 mamina mamina | 24. ledna 2011 v 8:13 | Reagovat

[9]:Pěkný článek k věci ( po dlouhé době)a k těm doprovodným akcím - přípočitejme také velikonoční obchůzku odvedenců za účasti krále, v květnu hlídání mája odvedenci opět za za jeho přítomnosti. To že o velikonocích chodí po mrskačce kluci za doprovodu harmonikáře - v té době většina  ještě nemá osmnáct a přesto končí  zmrskaných jak zákon káže - to je opravdu moc pěkná tradice. Na druhý den nejdou do školy a vyspávají opícu. Když se staví máj, berou si děcka volno vě škole - opět omluvenka od obce - to že bychom je měli omlouvat my rodiče, nikdo neřeší -večer chlastačka  u mája ( za přítomnosti páťáka krále) a radost až do rána. A tak to trvá po celý květen, protože tradice velí hlídat máj, aby ho někdo neukradl.Ráno na parkovišti poválené pohovky, dým, zvratky a sem potácející postavy šohajů ( opět zdůrazňuji, že z celého ročníku jich má osmnáct možná ani ne třetina).Ještě že místní bezďáci dorazí zbytky z flašek a potulující psi zlikvidují poházené jídlo. A přespolní, kteří jedou od Hradiště a vystupují z autobusu na zástávce  na parkovišti se podivují co to máme ve Vlčnově za "pěknou tradici".   To vše na veřejném prostranství na nejvíce frekventovaném místě v obci.

12 Honza Šrámek Lednice Honza Šrámek Lednice | 24. ledna 2011 v 8:19 | Reagovat

Jsem pravidelným návštěvníkem vašich slavností, protože mě folklór zajímá. Vždy se mě ve Vlčnově líbilo a rád jsem k Vám jezdil. Jelikož se o dění ve Vaší obci zajímám narazil jsem na tuto diskuzi.To co se tady dočítám se mě ale vůbec nelíbí. Měl jsem zato že celá akce se děje za pořadatelství obce a ne soukromích osob. Připadalo mě že hoši na koních a ostatní zůčastnění se nevázaně baví a nezajímá je finanční stránka. Divím se, že je někdo ochoten  v dnešní době financevat takovou akci z  vlastních zdrojů. Jestli je to tak jak se tady píše (nedá se tomu ani věřit) tak smekám před kluky, aktéry Jízdy Králů.

13 vii vii | 24. ledna 2011 v 8:23 | Reagovat

to Jan: a k čemu by měla podle Vás pro obyčejného Vlčnovjana jízda králů být? pokud ji vnímáte tak jak ji vnímáte tak Vám doporučuji poslední květnovou neděli odjet z vlčnova na nějaký výlet mimo Vlčnov. O jakém byznysu a podvodu to mluvíte buďte konkrétní takové silné prohlášení- nejste voličem ČSSD? :)

14 názor názor | 24. ledna 2011 v 8:31 | Reagovat

Co s tím má co dělat volené ČSSD? To jako že kdo volí  tyto, ten je proti jízdě a kdo ODS ten je pro?V tom případě vii je zase nějaký zarytý místní Pijáčkovec nebo Pavelčíkovec. S názorem Jana souhlasím stejně jako s názorem maminy. Nejlepší je, když nezletilci chlastají v prostřed obce a k tomu jim starosta brnká na kytáru. Jó budoucí voliče je třeba podchytit už v zárodku.

15 abeceda abeceda | 24. ledna 2011 v 9:10 | Reagovat

[13]:
Ano, máte pradu, pro někoho je nejlepší odjet z Vlčnova na celý den. Znám několik rodin, kteří takto tráví poslední neděli v květnu - třeba celodenní návštěvou v ZOO Lešné.

16 jo jo | 24. ledna 2011 v 9:19 | Reagovat

Komu se nelíbí jízda,ať odjede,komu se nelíbí starosta,ať se vystěhuje.

17 abeceda abeceda | 24. ledna 2011 v 9:56 | Reagovat

Prosba:
Může zde nějaká rodina jezdce napsat, kolik je stála jejich jízda králů? Tzn. zapůjčení kroje, vyžehlení košule, růže, zapůjčení koně, odměna vodiči a tak dále (i vdolečky a pohoštění).
Klidně ať napíší i ti, co mají holku v průvodu anebo děcka v souboru.

18 Donald Donald | 24. ledna 2011 v 10:37 | Reagovat

[17]: Tvůj dotaz to je dílo. Neškodilo by,než sem něco vlepíš, také trochu zapřemýšlet. Je rozdíl, když si pozvu a hostím 10 lidí anebo 50. Každý,jak se cítí,na jízdu dám tolik, kolik chci, jde to usměrnit, hlavně žranice a chlastačka. Stejná blbost je poukazovat na vyvolané peníze. Ono se to počítá jinak, když z rodiny vhazují po 500 Kč a někdy i víc, než když  toto chybí a je to všechno jen na těch penězích v drobných od cizích. Každopádně výdělečný podnik pro rodinu jezdce to není ani omylem, to už nemluvím o ochotě  celé toto pořádat. Ta práce se naúčtovat nedá. Ale rodiny to dělají pro kluky a holky, protože chtějí, ne aby z toho něco měly. Někde dělají růže sami, také mají kroj, ženské košule nažehlí, jiní musí za všechno platit. Jak to chceš srovnávat? Ovšem přikláním se k názoru, že tato tradice se vedením obce zneužívá a udělali z toho komerční záležitost.

19 růžena růžena | 24. ledna 2011 v 11:20 | Reagovat

Přikláním se k názoru Donalda.Nejde to srovnávat.Když spočtu cca 2000 za růže, 1000 za koně, kdyby kolem kroje 1000, největší položka je jídlo a pití – vdolečky, zákusky, nedělní  obědy, jídlo na odpoledne,někdy jsou  už sjetí pozvaní od pátku, víno, slivka ... co si tady budeme všechno vyjmenovávat.Malá svatba hadra.Někteří jsou tak blbí,že jsou schopni do nákladů počítat i dělání nové fasády nebo střechy.

20 Karel Karel | 24. ledna 2011 v 11:30 | Reagovat

(13) abecedo máš pravdu já už to ta dělám několik let. Je lepší se podívat na opice v Lešné než na ty naše při Jízdě Králů. Určitě si každý domyslí o kterých opicích je řeč.

21 !!!!! !!!!! | 24. ledna 2011 v 11:37 | Reagovat

[19]:Platí tady pořekadlo. "jak si to kdo udělá, tak to má." Vesměs si myslím, že lidi se nakonec na to dají rádi, i když remcají. Každý rád uvidí svoju holku ve špalíru nebo kluka na koni, všem mladým to moc sluší.Taky se už několi roků nazpátek zamýšlím nad tím jestli je to dobrá vizitka pro obec, když v květnu je na parkovišti taký binec pře májem. my sme ale hlídali taky, když sme bli mladí. bylo by dobré vymyslet nějaký kompromis, aby se tradice ustála a přitom byl klid a pořádek.

22 Josef Josef | 24. ledna 2011 v 11:40 | Reagovat

Je to jednoduché, náklady na Jízdu Králů pro rodinu jsou asi kolem 10 tisíc korun. Když je některý kluk slabší při vyvolávání a odečtete co dají pobočníkům a královi tak mu nezbude skoro nic. Takže kluk vydělal něco málo ale rodina zaplatila 10 tisíc. Co to je 10 tísíc, vašeho syna viděli pražáci a dokonce i Knižák a to pro vás musí být víc než peníze.

23 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! | 24. ledna 2011 v 11:43 | Reagovat

Povolit dělání toho  bordelu v  prostřed dědiny pod okny úřadu může jen hňup.

24 Jan Jan | 24. ledna 2011 v 11:52 | Reagovat

Kdyby jim to nepovolili musel by jezdit Pyjus,Pavelč.a jeho rodina

25 ty ty ty ty ty ty | 24. ledna 2011 v 11:53 | Reagovat

[20]: Příště,než někoho urazíš,tak si to rozmysli (myslím ty opice v ZOO).

26 pepin pepin | 24. ledna 2011 v 12:09 | Reagovat

Jízda Králů je typická koleda, podobně jako většina folkórních a křesťanských tradic. Předpokládám, že v dávné minulosti se vyvolávkami mohlo jen vydělat. Kroje a koně byly všude.
Mám dojem, že za posledních pár let se "zvrhla" Jízda Králů v přehlídku královských famílií, které na to jednoduše "mají". Proto se dnes tak težko shání král a náborové cestičky bývají dosti klikaté. Jak dlouho si budou Vlčnovjané ochotni trhat vlastní peří, aby se jím mohli chlubit cizí (a mnohdy i někteří místní)? Ale co bychom se nevytáhli, když na to máme...
Takže problém je opět ve financování. Spoléhat jen na lidskou pýchu může znamenat konec kulturní tradice.

27 abeceda abeceda | 24. ledna 2011 v 12:19 | Reagovat

[26]:
Pepine, peníze jsou důležité, ale poděkování ze strany obce nebo pořadatelů - nikdy.
Jenom povinnosti se na ně valí - nepřemašlovat koňa...  

Ještě rodiče dostanou vynadané od Pavelčíka, že nepřišli v kroji.

Třeba to obyčejné přijetí ročníku na radnici - všeci se musí vlézt do malé obřadní síně, jenom aby to papaláši viděli na vlastní oči. Rodiče stojí trapně venku. V Kunovicích a v Hluku starosta je pěkně venku přivítá, poděkuje a svolí k jízde králů. Všechno se uděje venku přes radnicí.

28 tihy tihy | 24. ledna 2011 v 12:50 | Reagovat

Tož to pořádajte u toho Pavelč. doma a ať zaplatí aj občerstvení.

29 pepin pepin | 24. ledna 2011 v 12:51 | Reagovat

Samozřejmě dnešní Jízda Králů je už jenom divadlo. Kdysi snad pod rouškou oslavy nájezdu tatarů (na který ještě dodnes některé Vlčnovjanky vzpomínají ;-) se pokusila družina zabezpečit chudobného ale poctivého krále alespoň do žní.
Ochotnické divadlo hraje většinou s minimálními náklady a zadarmo. Jak to ale udělat, když výsledek má trumfnout představení z Národního? Poděkování je jistě důležité, to ano. Snad by to i některým stačilo jako zadostiučinění. Muselo by se ale hrát pro potěšení, ne z povinnosti.

30 medúza medúza | 24. ledna 2011 v 13:15 | Reagovat

[29]: A které Vlčnovjanky vzpomínají rády na nájezd Tatarů, ty ťápalo?

31 hot hot | 24. ledna 2011 v 13:19 | Reagovat

vize Jízdy Králu za pět let. Král - Pavelčík, pobočníci Pyjus a Pančocha Královská družina pánové ze společnosti Jízdy Králů za doprovodu vlčnovských mažoretek. Z tribuny budou mávat pražáci a domorodci budou krmit opice v Lešné. Opravdu kouzelná budoucnost.

32 Donald Donald | 24. ledna 2011 v 13:30 | Reagovat

Vize č.2: Král Pyjus(nikdo jiný nechtěl),pobočníci žádní(nikdo nechtěl), družina žádná(nikdo nechtěl), naši lidi nikde nikoho enem pražáci a před tribunou poskakující král se šavlou a bičem.

33 Ťápala Ťápala | 24. ledna 2011 v 13:44 | Reagovat

[29]:Proč by měly vlčnovjanky vzpomínat na nějaké tatary.je to tvá osobní zkušenost? Kde chodíš na také frky. Jsem z Vlčnova, ale moja si vzpomene jenom na mě.Chceš urážet nás mongoly? proč si sem vlastně chodil, jenom rozumuješ, rozjímáš, měl si ostat tam od kud si přišel, když si myslíš že tatři musí naše děvčice zachraňovat.

34 Doplnění Doplnění | 24. ledna 2011 v 13:46 | Reagovat

upravuju "tataři" a tím svým moudrem si mňa fakt nasral.

35 vii vii | 24. ledna 2011 v 13:59 | Reagovat

[14]:názor=nepochopil, poznámka o ČSSD se vztahoval k siláckému zvolání a obvinění z nějakého podvodu bez upřesnění jakýchkoliv detailů a to mi připomělo chování ČSSD(na republikové úrovni) - obviňování všeho a všech bez jakýchkoliv podložených argumentů

36 medúza medúza | 24. ledna 2011 v 14:58 | Reagovat

Pepine, kdyby to bylo možné, tak podle toho, jak se projevuješ, tá tvoje by si psala objednávku  na pořádného Tatara jako první.

37 hot hot | 24. ledna 2011 v 15:02 | Reagovat

Ťápalo (33) nepiš bludy, podle tvého písma jsi přímý potomek těch tatarů. A co vlastně jsi Mongol nebo Vlčnovjan?

38 děda děda | 24. ledna 2011 v 15:11 | Reagovat

Za našich mladých let byla Jízda Králů slavnost pro nás Vlčnovjany a Krála nebyl problém sehnat. Dnes je to přehlídka politiků, starostů okolních dědin, modelek, Zemkov. spoluzlodějů a sehnat krála je problém a veliké několikaměsíční přemlouvání. Vlčnovjané už jenom nadávají na chování samozvaných pořadatelů (Společnost Jízdy Králů).

39 pepin pepin | 24. ledna 2011 v 15:19 | Reagovat

[33]: Ano Ťápalo, byl to jen frk. A docela trefil hřebíček na hlavičku soudě podle reakcí. Nemám v úmyslu nikoho urážet. Sami vlčnovští rodáci by si mohli uvědomit, co o nich Jízda Králů ve všech svých podobách vlastně vyjadřuje. Hlavně v té dnešní podobě. A ten frk o tom vzniku alobalu znáte?

40 jo jo | 24. ledna 2011 v 15:36 | Reagovat

[39]: Známe komiku!

41 Ostravak Ostravak | 24. ledna 2011 v 16:06 | Reagovat

[33]: O tom , že Vlčnovjanky jsou holky fajne, svědčí video z mysliveckého plesu na Perle. Zvlášť pikantní je ta lesbická kreace v závěru videa.

42 názor názor | 24. ledna 2011 v 16:34 | Reagovat

Nad odvedenou prací Rostislava Pijáčka zřejmě dnes při pohledu na své pózy mnozí opravdu jásají.Tak mne napadá, zda ti všichni účastníci plesu s tímto  natáčením a následným zveřejněním souhlasili. Je si autor jistý, že z jeho strany nebylo nic porušeno?

43 Ale tak Ale tak | 24. ledna 2011 v 16:39 | Reagovat

[42]:Tož názore, nebuď tak prudérní, holky ze studené kuchyně to prostě dobře rozjely.

44 tak tak tak tak | 24. ledna 2011 v 16:50 | Reagovat

Kdybych viděl,že mě při pařbě někdo pro kšeft na Perle natáčí,tak ho kopnu do prdele.

45 Joskon Joskon | 24. ledna 2011 v 20:58 | Reagovat

[8]: Ty jsi vydělal 9000Kč? Jízda trvá asi 2 hodiny tzn. že ti do boty nebo pokladničky někdo hodil každou minutu 75 Kč! Jsi zkrátka borec i s tvrzením, jak jsi všechno poplatil! Jízdu jsem jel a i organizoval pro syna. Co jsem si vyvolal já /kdysi/ nebo syn /teď/, tak zůstalo jezdci. Práci, náklady vždy nesli rodiče, prarodiče. Jako člen královské družiny možná ani nevíš, co všechno se muselo zařizovat a zaplatit.

46 franta franta | 24. ledna 2011 v 21:21 | Reagovat

Tady se většinou píše, kolik námahy a peněz stojí jízda rodiče jezdce, ale platí ji aj ti, co si tu nedělu vyjedou do Lešné. Každý rok prodělává tato sranda statisíce, které doplácí obec a další milióny se z našeho rozpočtu zaplatí za mzdy pro ředitelku KSK, její dceru, účetní,..

47 vii vii | 24. ledna 2011 v 22:32 | Reagovat

[45]:myslím že vím co všechno se muselo zařizovat a platit jelikož jsem se na tom podílel, a to že jsi svým rodičům nic nepřispěl z toho co jsi vydělal je smutné. Ale stejně si myslím že o penězích to přece není. Je sice spousta věci které by se na Jízdě králů mohli změnit ale důležité je že se tato tradice stále udržuje a najdou se lidé kteří věnují svůj volný čas a energii na organizaci této akce

48 jo jo | 25. ledna 2011 v 7:02 | Reagovat

[45]: Pokud si někdo vydělá 9000 Kč,tak jen proto,že nejvíc tam hodí rodina. Babka jedna 1000,babka druhá 1000 atd. Takže je to  zase o rodině a to je nějaký divný výdělek?.Vyvolávkou na dědině mezi cizíma si kolik nikdo nevydělá.Každý návštěvník po tom,co ho oberou za povinné vstupné a při těch cenách jinde už obrací každou korunu.

49 hot hot | 25. ledna 2011 v 7:55 | Reagovat

(46)Franto dávám ti zapravdu. Včera jsem četl noviny a je tam představení nového krále. Ejhle zase Pavelčíkův rod. Je tam k tomu pěkný článek, hlavně část kdy maminka krále prohlašuje že Jízdu Králů nemůžou nechat padnout. Kolik je ještě možných kandidátů na krále z jejich rodiny? Ptám se proto že pak už asi ta jejich estráda skončí. Co se týká financování této frašky, bylo by dobře aby OÚ vždy po skončení napsal na vývěsku podrobně zisk nebo ztrátu. Dále by bylo zajímavé zveřejnit financování KSK, možná by to otevřelo oči a zavřelo hubu těm kteří se jich neustále zastávají.

50 Donald Donald | 25. ledna 2011 v 8:14 | Reagovat

[49]: Nikdo se nemusí obávat, že budou zveřejněné údaje o zisku, ten není.Ztráty se vypisovat nebudou a kdyby se zveřejnilo, kolik kdo za tu samaritánskou službu pro zachování tradice bere, tak spadne brada i těm největším zastáncům. Ono to zveřejnění by musel někdo schválit.Snad ne ti, kteří se pakují.

51 názor názor | 25. ledna 2011 v 8:28 | Reagovat

[42]: Všiml jsem si, že video, které bylo včera na Perle, už zmizlo. Ten, který odpovídá za zveřejňované fotky a videa  by měl být  v mnohých případech uvážlivější!

52 !!!! !!!! | 25. ledna 2011 v 8:56 | Reagovat

[51]:Obecní stránky jsou taková lidová tvořivost a dává to tam zdenek koníček, všimni si ikonky na konci článku, když to rozklikneš je tam na něj mail.

53 jo jo | 25. ledna 2011 v 9:28 | Reagovat

[52]: Jo,taková jednoduchá tvořivost vznikající z nemalé části  přetahováním článků  z jiných tiskovin.Moc práce za málo peněz.

54 Joon Joon | 25. ledna 2011 v 9:59 | Reagovat

Starosto vyzývám tě, zveřejni finncování KSK a Jízdy Králů nebo máš na krku kontrolu.

55 znalec znalec | 25. ledna 2011 v 10:08 | Reagovat

[54]: Co tady vyzýváš,starosta to tady nečte.Ale asi 9.2. je zastupko,tak mu to tam jdi říct.Nebo se obrať na nezávislé,ať podají návrh.Ale ten by stejně neprošel,protože křížová devítka by to neodhlasovala.Tak utřéls.

56 cha cha | 25. ledna 2011 v 12:06 | Reagovat

[54]: ch cha cha cha cha.......

57 chichichi chichichi | 25. ledna 2011 v 12:27 | Reagovat

[54]: chichichi

58 ojoj ojoj | 25. ledna 2011 v 12:28 | Reagovat

[52]:Včéra prý to rozkošné video sledovali už aj ve Zbrojovce.

59 tak tak tak tak | 25. ledna 2011 v 12:46 | Reagovat

[58]: Kdo to neviděl,má smůlu! Nevíte,kdo z obce velí Perle,není to náhodou tá naša Marta,jedna z nejlepších?Štěstí že se u toho uvrbila,ještě by na Perle mohl někdo jiný udělat pořádek a my bysme přišli o moc.

60 pepin pepin | 25. ledna 2011 v 13:21 | Reagovat

Že by to dal Rosťa semhle:

http://www.youtube.com/watch?v=7LeMBXMJPIY

61 moralista moralista | 25. ledna 2011 v 13:35 | Reagovat

[60]: Slepičí prdelo,chceš rozvrátit některé kvalitní mongolské manželství?

62 menťalista menťalista | 25. ledna 2011 v 13:53 | Reagovat

[61]: Ty chodíš na plesy ještě se svou starou?

63 pepin pepin | 25. ledna 2011 v 14:26 | Reagovat

Co je s ATOU? Už pět dnů mlčí ;-)))

64 pipin pipin | 25. ledna 2011 v 14:36 | Reagovat

[60]: Dík za odkaz, super. Vlčnovjanky na parketu - záruka kvality. To že bylo na obecních stránkách? Už to tam ale není. Škoda, vypadalo to, že mají smysl pro humor ( teda na obci).

65 siola siola | 25. ledna 2011 v 15:37 | Reagovat

Bylo by dobré, kdyby Pijáček natočil Pijáčka,jak háže tanečky se svou obecní na různých akcích, po kterých se courají. Tak co Rosťo, hodíš i to na plac nebo by se ti to nevyplatilo? Tuhle popularitu by asi nebrali.Asi proto, že nebývají v kroji.

66 ATA ATA | 25. ledna 2011 v 19:02 | Reagovat

Když jsem to dnes viděla (video) a četla (k tomu) tak:...
...vážený Pijáčku (dodávám Rosťo a  ještě k tomu také asi obecní fotografe), bylo by dobré, kdyby sis opatřil pro všechny případy  nějakou hezkou fotku na parte. Sice si nejsem jistá, zda letošní společenskou sezónu obšťastním svojí přítomností, ale kdyby přece, v momentě, že bych uviděla něco podobného, cos předhodil Perle  a spol., byť s miniaturním záznamem mojí osoby, tak by to byla tvoje „Labutí píseň“. Pokud to bereš jako vyhrožování, tak tomu opravdu je!!! Myslím, že Zdekon  nepotřebuje v tomto směru žádné osvěžení paměti!
A nyní převážně – vážně - nevážně. Ono to  fakticky,  třeba vám to připadá jako blbost,  pro odpovědné  zase ve své podstatě  taková sranda není (jistě za přítomnosti vzniku problému – což může být kdykoliv od kohokoliv).

67 pipin pipin | 25. ledna 2011 v 19:53 | Reagovat

[66]: ATO, možná ty baby sů rády, že jsou teď světové. Šak sa tak nakrúcaly.

68 !!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!! | 25. ledna 2011 v 19:57 | Reagovat

[66]: Zdekon si na takovém domácím videu založil živnost. Na perlu jdou lidi kvůli fotkám a teď třeba videu, vždycky se čeká, co tam z jaké akce bude. Nějaké informace co na obci a tak podobně tam nikdo nehledá.

69 ATA ATA | 25. ledna 2011 v 20:09 | Reagovat

[67]: Jestli jsou rády, tak jim to přeji a asi trochu to "nad věcí" závidím, já bych nebyla - což neznamená,že ráda tímto směrem nezařádím (ovšem zásadně pro všechny případy  bez přítomnosti "obecních oček").

70 víte že... víte že... | 26. ledna 2011 v 8:35 | Reagovat

na programové radě Jízdy králů se podílí i Pražáci? Starosta se jede dokonce 1.2.11 radit s Pražákama jak by měl probíhat sobotní program na Jízdu králů?

71 z Perly z Perly | 26. ledna 2011 v 9:37 | Reagovat

Legrúti ročníku 1993 navštívili Procházkovi jako první rodinu už v druhém zářijovém týdnu. "Odmítli jsme jejich nabídku, naše rozhodnutí muselo ještě dozrát," tvrdí rodiče, kteří prý se zájmem sledovali rozhodnutí dalších dvaceti vlčnovských chlapců. A znovu přišel stejný okamžik, kdy se legrúti k Procházkům vrátili. To už slyšeli očekávané ano. "Vzkázali jsme jim, že když nikoho nenajdou, ať se vrátí k nám, že nenecháme tradici padnout," vysvětlují královští rodiče.
(Tož vidíte, eště že ty Pavelčíky máme, ináč by bylo po jízdě).

72 Karel Karel | 26. ledna 2011 v 9:50 | Reagovat

Už aby to bylo. Ono je to Pavelčíko,pijáčkovko,KSK jízda. Tak už by se to mělo konečně přejmenovat. Posílejte návrhy,já navrhuji PAPIPA -jízda. (Pavelčík jako zástupce Společnosti pro Jízdu Králů, Pijáček zástupce OÚ, Pančocha zástupce KSK)

73 jo jo | 26. ledna 2011 v 10:17 | Reagovat

Jó naše jízda,to je taková Pyjusova mongoliáda.

74 návrh návrh | 26. ledna 2011 v 11:00 | Reagovat

PAPIPA - BR (Brandýsovy děvčata)[72]:

75 ????????????????????? ????????????????????? | 26. ledna 2011 v 11:03 | Reagovat

Existuje seznam osob, které tady míníte postupně probírat a propírat? Třeba je možný i jiný způsob zábavy a krácení dlouhých chvil nečinnosti v zimě.

76 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! | 26. ledna 2011 v 11:31 | Reagovat

[75]: Třeba dělání růží na koňa.Přihraj svoje jméno a určitě tady někdo na tebe něco taky přihraje.Nebo že by se už stalo????????????

77 Karel Karel | 26. ledna 2011 v 13:04 | Reagovat

(75)Jestli chceš probrat něco ty tak by to mohlo být financování Jízdy a KSK, Tak dotoho a ukaž co umíš.

78 Donald Donald | 26. ledna 2011 v 13:33 | Reagovat

[77]: Karle, ty jsi nezmar. Opravdu si myslíš, že by se někomu podařilo vytáhnou pravá čísla, kolik financí se pročuří na Jízdě a kolik se do těch našich držitelů tradice nacpe? To by na ně musela přijít hodně velká kontrola. A kdo by ji asi poslal, když si vládnou sami. To se všechno provalí, až bude změna ve vedení. Ještě musíš chvíli vydržet.

79 Karel Karel | 26. ledna 2011 v 14:35 | Reagovat

Donalde pozor aby ses nemýlil.

80 Josef Pešl Josef Pešl | 26. ledna 2011 v 18:22 | Reagovat

Dámy a pánové,zatím jediná kontrola,která tady v posledních dnech úspěšně proběhla,byla kontrola u mého bráchy - ze "živnostenského".
Tak se raději nepodepisujte - mohli by navštívit i vás :)

81 rarach rarach | 26. ledna 2011 v 18:28 | Reagovat

A pro koho byla úspěšná?

82 IF IF | 26. ledna 2011 v 20:57 | Reagovat

Hádám ,že v průkazce neměl od roku 1989 dolepené známky ROH.
A to se neodpouští!

83 zvědavec zvědavec | 26. ledna 2011 v 21:03 | Reagovat

[70]:To by mne fakt zajímalo, s kým se bude radit v Praze o jízdě? Možná s Pružinským, ale možná mu volal Gazdík, že má přijet zapráskat bičem a hodit šablú a po půlnoci zabrnkat.

84 IF IF | 26. ledna 2011 v 21:28 | Reagovat

[70]: Ta schůzka bude určitě důležitá ,protože v Etnografickém ústavu v Praze je třeba zjistit jak máme nosit vlčnovský klobúk ,aby moc nezavazál ,když sa nekom má lézt do pr..le.A ty péra co ,při té příležitosti ,šimrajů , mezi řiťů a ku..ma ,lesti sa majů nazývat "kosýry" nebo "kosárky".
Tak toto v Praze víja úplně přesně.

85 Kuba Kuba | 26. ledna 2011 v 21:28 | Reagovat

Tož třebas ide do Prahy  randit za děvčicama do Perlovky aby konečně poznál jak sa správně má  jezdit na koníkovi.

86 Joskon Joskon | 26. ledna 2011 v 21:47 | Reagovat

A až přijede, ať sem pošle cestovní zprávu, abychom taky i my mohli nasát toho pražského luftu.

87 jo jo | 26. ledna 2011 v 22:05 | Reagovat

Hlavně aby vzal na výlet sebou Martu. Kdyby se náhodou s ním cestou  něco stalo,ať aspoň jeden mozek  plný pražských informací  do Mongolska dorazí.

88 Karel Karel | 27. ledna 2011 v 8:31 | Reagovat

IF (84) dávám ti za 1 to nemá chybu.

89 joon joon | 27. ledna 2011 v 11:32 | Reagovat

IF máš na mysli vlčnovský ne bojkovský klobůk?

90 ? ? | 27. ledna 2011 v 13:59 | Reagovat

Jaký je v tom rozdíl,šak péro jak péro.

91 joon joon | 27. ledna 2011 v 14:42 | Reagovat

Máš pravdu IF. Je dokonce jedno i na které duté hlavě je položený.

92 ? ? | 27. ledna 2011 v 15:20 | Reagovat

Já nejsu IF,ale já.

93 čtenářka čtenářka | 31. ledna 2011 v 9:56 | Reagovat

Ten článek je je docela výstižně napsaný, akorát ta diskuse se tak nějak ke konci zvrtla. Nebylo by na  škodu, kdyby se věc: "Jízda králů" - tedy praktické postřehy k ní objevily i v budoucích příspěvcích. Já sama  jsem rodičem, který v minulosti prošel tímto obřadem a má k jejímu pořádání spoustu výhrad. Ono totiž celé je to postavené na tom, že všichni jsme blažení tím, že můžeme pro svého potomka celou akci podstoupit. Vždyť pro každého Vlčnovjana je to čest jet jízdů králů. Zarazila mne ta  samozřejmost,  s jakou se místní organizátoři postaví k tomu, že celý ten cirkus chcete absolvovat. Od klubu jsme obdrželi jenom krepák,ale to hlavně z toho důvodu, abychom se trefili všichni do správné barvy růží.Jinak Všechno sami - koňa , kroj a jiné rekvizity. A na závěr po akci handrkování, kolik děcka dají královi, pobočníkom. Děcka také vybírají mezi sebou cca 1000 Kč ( holky míň), aby měli na chlast a pořádání zábavy. Jo, taky mne fascinovalo, jak prý kluci - ročník, museli zaplatit královi na plese lístky do tomboly, ve které už bylo dopředu domluvené, jaké ceny král vyhraje, protože on prostě  je král a musí dostat nejvíc. Myslím, že v současné době se ta prapůvodní tradice celé akce vytrácí a zbývá hlavně jen touha po výdělku a komerci.

94 samm samm | 2. února 2011 v 14:54 | Reagovat

Pokud je to akce pro zviditelnění Pijačka a kšeft pro Pavelčíka a jeho společnost a KSK,tak si myslím,že je dost hořekování.Dokonce i Honza Šrámek s Lednice se podivuje nad tím,že se obec na
podpoře jezdců vůbec nepodílí. To musí přijít signál ,aby se u nás začalo něco dít až z Lednice.
  Řešení je jednoduché.Paní Brandýsová se ohání tradicemi,že průvod jezdí po obci atd. Ale nikde není napsáno ,že u vjezdu do Vlčnova stojí výběrčí s pokladnami,že to dřív byla tradice.
Pokud jsou zde jmenovaní tak tradiční,mohli by si celou akci pořádat sami. Ve vlastní režii.
Krále by mohli mít tradičně Pavelčíci, KSK zajistit si kroje nechat si udělat růže pro dvacet koní a následně vše zaplatit. V neposlední řadě vydat inzerát,že se hledají 18 letí dobrovolníci,kteří tuto akci sami odjedou.Jak jinak bez jakékoliv odměny. Neboť to se u jezdců nenosí. Jelikož mě výhledově taky čeká rozhodnutí zdali mám podstoupit své prostředky do jezdce a někdo se na tom v rámci tradice napakuje!
   Dovedu si představit,že tak jako se oblečou dívky do kroje pro jedinečnou příležitost, stejně tak můžu obléci i svého kluka pro pocit,že byl v kroji.
Jak bylo v příspěvcích uvedeno na výpravu jezdce 10 000 a to co si ten kluk vykoleduje zaplatí  z vědší míry zase ta rodina.
Mám s toho pocit, že když si pozvu rodinu a za 5 000 zakalíme,5000 dám klukovi a ještě ušetřím. Navíc budu bez starostí a nebudu remcat,že se někdo obohatí. Jízdě zdar!!!

95 joon joon | 3. února 2011 v 11:38 | Reagovat

Same máš u mě velkou jedničku, napsal jsi to výstižně. Pokud by se tak stalo bude to konec Jízdy. / a jinak mezi nama klukama, diť je to kráva jak říkal Bohuš/ myslím Brandýsku.

96 xyz xyz | 4. února 2011 v 4:13 | Reagovat

Na Perle se objevil článek-rozhovor s Pavelčíkem.
Cituji: ...někteří z místních lidí jsou jízdou králů tak trochu „unaveni“....řada Vlčnovjanů sice myslí, že by se bez ní obešli, ale jakmile přichází její čas, zvou hosty a chystají se na tuto slavnost tak jako každý rok....
Tak tato věta je opravdu kouzelná!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama