Jako má věřící svého zpovědníka, starosta obecní zpravodaj, Mařenka suchou vrbu u rybníka, tak já mám Rádio Ulambátar.


Tvůrce socialistického ekonomického zázraku na Zlínsku, Čuba: Za pět miliard udělám nové Slušovice!

19. března 2014 v 19:03 | blesk 14.1.2014 |  JZD Slušovice
Před 50 lety nastoupil v zemědělském družstvu Slušovice legendární předseda František Čuba (77). Za 27 let vybudoval ostrůvek prosperity v moři socialistické mizérie.



V 80. letech už váš slušovický zázrak nemohl režim ignorovat a dostal jste třikrát nabídku na post ministra zemědělství. Proč jste to nikdy nevzal?
"Pro mě to byly jiné činnosti, než jsem chtěl dělat. Tak jsem jim vždycky řekl, že radši půjdu poklízet telata, než bych šel dělat ministra zemědělství."

Neříkal jste to zas tak úplně do větru, na začátku vaší slušovické kariéry jste obul gumáky…
(Usmívá se) "To je pravda, v roce 1963, když jsem nastoupil ve Slušovicích, hodně lidí odešlo z družstva. A já jsem sám s vrátným ošetřoval 92 krav a 68 kusů mladého dobytka. Ošetřovatelé byli pryč..."

Proč odešli?
"Protože se proslechlo, že bude velice nízká pracovní jednotka, ze které se vyměřovaly příjmy družstevníků. Měla být ještě nižší než původních 13 korun. Lidé se na to vykašlali, a mně nezbylo nic jiného, než se o ten dobytek postarat."

Jak dlouho jste jako zemědělský inženýr kydal hnůj u krav?
"Celé Vánoce a skončilo to po svátcích, když se ukázalo, že jednotky budou naopak podstatně vyšší. Podařilo se nám vytvořit v družstvu tolik zdrojů, že jsme to vytáhli na 24 korun za jednotku."

Vzali jste pak zase ty lidi zpátky?
"Ne, vyhlásil jsem, že kdo zradí družstvo, nemá cestu zpátky!"

To bylo dost drsné...
"Bylo, ale bez pracovní kázně se nikam nedostanete. A nesplníte cíle, které jsme si dali."

Jaké to byly cíle?
"V první fázi jsme chtěli dosáhnout tržeb 100 milionů korun. Přitom základní tržby v roce 1962 byly jen 1,3 milionu. A my navyšovali každý rok, až jsme se dostali na 7 miliard korun v roce 1989, kdy jsme ještě mohli fungovat."

Čím jste vlastně zahájil přeměnu Slušovic v superdružstvo?
"Nejprve jsem řešil, že lidi nedělají. Člověk je od přírody nadán tím, že se mu nechce dělat a chce se mít dobře. K práci musí být proto donucen aktivizačními faktory. Tímhle jsem se začal zabývat."

Povedlo se?
"Ano, využívali jsme těchto motivačních faktorů a dosáhli jsme toho, že jsme každoročně zvyšovali produkci a zisk v průměru o více než 30 procent. Po dobu asi 20 let."

Které jsou ty zázračné aktivizační faktory, karabáč v ruce?
(Úsměv) "Je jich šest: Faktor strachu, existenční, hmotné zainteresovanosti, morálního ocenění, seberealizace, a faktor radosti z práce."

Je tato škála účinná i dnes?
"Ano, je nadčasová, dnes se ale využívají v podstatě jen hmotný faktor a strach. To je chyba, na každého funguje něco jiného."

Jak jste dosáhli u vašich zaměstnanců radosti z práce?
"Naši pracovníci měli pronajaty traktory, kamiony, kombajny, ale třeba i skleníky a další zařízení. A s nimi de facto podnikali. Podle přesných pravidel odváděli výnosy družstvu a část byla jejich mzdou. Měli tedy maximální motivaci. A dělali proto rádi."

To je podstata slušovického zázraku?
"Neméně důležité bylo, že jsme se snažili převést nejnovější vědecké poznatky z celého světa co nejrychleji do konkrétního výrobku. Jen pro příklad, jeden rok jsme zvýšili zisk o 220 milionů, z toho bylo 108 milionů díky využití nových poznatků."

Za socialismu nebylo snadné vycestovat, vaši zaměstnanci cestovali na Západ pravidelně…
"Všichni technicko-hospodářští pracovníci družstva, a bylo jich přes tisíc, se u nás museli aspoň jednou za rok pracovně podívat na Západ. Vyběhali jsem pro ně všechna potřebná razítka."

Na rozdíl od jiných jste ale nemuseli od státu žádat na výjezdy devizy…
"Ano, my jsme si je sami vytvořili. Obchodovali jsme se zahraničím a měli z toho devizy, vyváželi jsme například do Rakouska mléčná telata nebo do Německa počítačovou techniku. Měli jsme uzavřeno 16 kooperačních smluv se zahraničím."

Stávalo se, že vaši zaměstnanci emigrovali?
"Stávalo, s tím jsme měli problémy, měli jsme velké množství emigrací."

Měli jste i svou flotilu letadel, prý jste létali na otočku podepisovat smlouvy do zahraničí.
"Ano, měli jsme mj. vlastní letadlo TU 154 a pronajatý Boeing 707 a IL 62. Nejraději jsme podepisovali smlouvy v Luganu. Podepsali jsme a letěli zase zpátky do Slušovic."

Docela frajeřina, měli jste u režimu protekci?
"Ne, takové možnosti měl u nás každý podnik, ale jen my jsme je využili. Pohybovali jsme se na hraně zákonů, ale neporušovali je. A byli jsme pod neustálým dohledem, posílali k nám hloubkové kontroly, hledaly se nedostatky. Byli jsme díky své prosperitě podezřelí."

Toleroval vás i tehdejší prezident a šéf KSČ Gustáv Husák?
"Husák nás neměl rád, ale nikdy nám neublížil.Někdejší premiér Lubomír Štrougal mi vyprávěl, že si Husák nechával červeně podtrhávat v novinách všechno o Slušovicích. A v pondělí k němu přišel Štrougal a hned ve dveřích na něho křičel: Lubo, kolik jste dali peněz do Slušovic? To není možné, když zvýší tržby o miliardu korun, tak se do toho musela aspoň půlmiliarda vrazit, ne? Jsou to ruské, arabské, nebo židovské peníze? A vždycky, když se takhle ptal a byl rozčílený, tak měl s sebou takovou malou hůlku a nervózně s ní klepal do podlahy."

Zajímala se o vás StB, měla ve Slušovicích svoje agenty?
"Zajímala, samozřejmě, a měla. Díky tomu, že naši pracovníci byli vůči vedení družstva loajální, většinou nám o tom řekli a my tak měli pod kontrolou, co hlásili ven. A mohli jsme tak vypustit i nějaké dezinformace."

Když zahájil Michail Gorbačov v osmdesátých letech perestrojku, přestali jste mít potíže…
"Je pravda, že po nás už nešli, skončilo bezpečnostní sledování. Mohli jsme rozjet celou řadu nových projektů se zahraničím."

V roce 1989 jste měli obrat sedm miliard, prosperovali jste, proč takhle úspěšná firma nepřežila sametovou revoluci? Měl na tom zájem prezident Václav Havel?
"On přímo ne, jen se snažil zavděčit lidem kolem sebe, kteří na likvidaci Slušovic měli zájem. Mám informace o tom, jak to bylo, ale nemám důkazy. Každopádně Václav Havel tehdy 21. srpna 1990 pronesl ta slova o prorůstání temných slušovických žilek..."

Jak jste na to reagoval?
"Okamžitě jsem odstoupil z pozice šéfa družstva, když jsem viděl, co se děje. Neměl jsem to zapotřebí."

Donutili vás odstoupit?
"To přímo ne, ale na Slušovice byl vyvíjen velký nátlak. Nasadili na nás přes pět set lidí, různé revizní skupiny. Měly například prokázat, že jsme okradli stát na daních. Nic se neprokázalo, my to měli všechno perfektně podložené a zaúčtované."

Prý se o vás také zajímala tajná služba BIS?
"To je pravda, bylo jich tady dost, u závodiště ještě můžete vidět buňky, kde tehdy všichni ti agenti seděli. Měli tam svoje auta a sledovali mě i další členy vedení družstva v podstatě na každém kroku."

Měl jste na krku spousty obvinění, prý jste musel více než 125krát před soud, je to pravda?
"Docela dobrý odhad, nikdy mi nic nedokázali, žádné porušení zákona. Také jsme žádné zákony neporušovali."

Byl jste sice očištěn, ale ze Slušovic, gigantické prosperující firmy, vás nakonec vyšachovali a JZD skončilo.
"Byla velká chyba, že byl Družstevní agrokombinát Slušovice zlikvidován. V mnoha odvětvích jsme byli ve vývoji o 15 let dál než konkurence. To mohl být ale také důvod naší likvidace."

Chtěl byste, aby Slušovice ještě vstaly z popela?
"Jsem už dávno v důchodu, ale samozřejmě že chtěl! Na to bych ale potřeboval sehnat pět miliard korun. Za tuto částku si myslím, že bych do půl roku vybudoval nové Slušovice."

To je nadsázka, nebo to myslíte vážně?
"Myslím to vážně. Mám připraveno mnoho nových zajímavých řešení, jen to spustit!"

zdroj:
http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/228088/tvurce-socialistickeho-ekonomickeho-zazraku-na-zlinsku-cuba-za-pet-miliard-udelam-nove-slusovice.html

Autor: Václav Suchan,piffkfacebook share1763, blesk 14.1.2014
 


Komentáře

1 Joskon Joskon | 19. března 2014 v 19:10 | Reagovat

Typ na tento článek jsem dostal z příspěvku James81. Ten přímo ve Slušovicích bydlí a popisuje, co si místní lidi o bývalém JZD myslí, viz.:  

http://radioulambatar.blog.cz/1202/socialni-system-v-jzd-agrokombinat-slusovice

2 SI SI | 20. března 2014 v 8:06 | Reagovat

Čubu jsem osobně zažil. Už nikdy více !!!
Divím se, že ho neustále někdo vzpomíná. Jedná se o starý totalitní přežitek. Jak se říká: "Za peníze v Praze dům."
Když Čuba si myslí, že je neustále silný v "kramflecích" tak nechť se projeví, ale bez 5-ti miliard.
Kdo má peníze, má taky rozum - to nemusí být ani čuba....
Na toto téma jsem již velmi agresivní!

3 souhlas souhlas | 20. března 2014 v 14:11 | Reagovat

[2]:souhlas

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama